NurPlast

Fehmi Koru, Said Nursi hakkinda klise yanlislari tekrarladi

Fehmi Koru, Said Nursi hakkinda klise yanlislari tekrarladi
Fehmi Koru, Said Nursi hakkinda klise yanlislari tekrarladi

 Ibrahim Mert'in haberi:

RISALEHABER-ÖZEL

Gazeteci Fehmi Koru'nun Bediüzzaman Said Nursi'nin siyasetle iliskisine dair sözleri elestirildi.Siyaset Bilimci Doç. Dr. Ahmet Yildiz, "Koru'nun Bediüzzaman'la ilgili degerlendirmeleri klise yanlislarin tekrarindan ibarettir; bilgiye ve analize degil bu alandaki yaygin cehalete dayanmaktadir" dedi.

Fehmi Koru, Gülen Grubunun içinde bulundugu duruma dair Cumhuriyet gazetesinin sordugu soruyu Said Nursi'yi ile iliskilendirerek cevap verdi. Said Nursi'nin siyaset iliskisine dair yanlis bilgiler veren Koru'ya cevap Siyaset Bilimci Doç. Dr. Ahmet Yildiz'dan geldi. Yildiz'in Risale Haber'e yaptigi açiklama söyle:

ESKI SAID'IN SIYASETTEN ÇEKILMESINE ZAMAN?

"Eski Said'in elestirileri Istanbul (merkez) siyasetinin niteligi ve özellikle mütareke döneminde aldigi biçimle ilgili. Her seyi siyasi menfaat üzerinden degerlendiren, partili olmayi asil, diger bütün kimlikleri (müslümanlik dahil), siyasi kimlige nisbetle ikincillestiren bir siyasete dönük elestirilerdir. Mütareke döneminde Hürriyet ve Itilafçilarin Ingilizlerin desteginde ittihatçi avi yürütmesi, ne yaptigindan bagimsiz olarak insanlarin sadece ittihatçi olduklari için kovusturulmasi, tutuklanmasi, sürülmesi ve itibarlarindan edilmesi Mütareke dönemi denince hatirlamamiz gereken en önemli durumdur. 

Siyasetin bütünüyle siyasi tarafgirlik üzerinden yürütülür hale gelmesi, hakkin hatirini üstün tutma siyasetini o zaman da yürüten, Abdulhamid'e, 31 Mart Sikiyönetim Mahkemesine ve Ingiliz isgaline karsi olan tavrinda bunu net olarak ortaya koyan, Ittihatçilara karsi tavrini programatik ilkeler üzerinden ifade edip, onlarin hasenatlarina sahip çikarken seyyiatlarini elestirmekten çekinmeyen Eski Said'in siyasetten istiazesi, Eski Said döneminde degil, Eski Said'den Yeni Said'e geçis dönemi olan 1918-22 döneminde sekillenmistir. 

BEDIÜZZAMAN'IN HAYAT SAFAHATINDA GÖZLENMEZ

Ankara'daki Birinci Mecliste namaz ve seair-i Islamiye vurgularini içeren beyannamesi ve Mustafa Kemal'in rüsvet ve siddet sarkaciyla desteklenmis ehlilestirme teklifine karsi direnme biçimi de bunu örnekler. Kemalist düzene karsi siyaset yoluyla mücadele edilemeyecegine iliskin hadis kaynakli yorumu, devletin laiklesmesi, muvafik-muhalif siyaset yapma imkaninin ortadan kalkmasi, en önemlisi de yeni rejimin toplumu dinden arindirma politikalarina karsi, uzun vadeli bir öngörüyle, siyaset disi kalarak, böylece iman hakikatlerinin üzerine hiçbir gölge siçramasina imkan vermeden toplumla bulusmasini saglama tercihi Yeni Said döneminde siyasetle iliskilenme biçimini apolitik siyaset noktasinatasimistir. 

Müsbet hareket ilkesi üzerinde temellenen bu bakis açisi, siyasetle, Islami duyarliliklar ve ittihad-i islam esprisi içinde, siyaset alaninin çok partili rejime geçilmesiyle birlikte yeniden iliskilenmistir. Siyasetle bu iliskilenme biçimi nokta-i istinad olma ve yol gösterme nitelikleriyle tebarüz etmistir. Müsbet iman hizmetinde, dünyevi, siyasi, maddi ya da cemaati hiçbir çikar gözetmeden, iktidar merkezli bir tasavvur gelistirmeden ama bunu Kemalist laikligi reddederek yapan, temel problemi toplumun iman temellerinin yeniden insasi olarak görüp bütün mesaisini buna teksif eden Yeni Said/Üçüncü Said çizgisi, Said Nursi'nin hayatinda sübjektif ve objektif unsurlarin eklemlenmesine dayali bütüncül bir çerçeveyi teskil eder. Olgun Marksin genç Marks'tan ayri düsünmesine benzer sekilde bir ayrisma Bediüzzaman'in hayat safahatinda gözlenmez ama degisen sartlara bagli olarak farkliliklarin olusmasi da normaldir.  

KORU'NUN SÖZLERI KLISE YANLISLARIN TEKRARIDIR

Koru'nun Gülen grubunu Nurculuk çizgisi içinde degerlendirmesi eksik bir degerlendirmedir. Gülen hareketi Nurculuk içinden dogan, söylem düzeyinde ondan izler tasiyan  ama ondan programatik düzeyde ayrisarak kendi bagimsiz çizgisini olusturan bir harekettir. Koru'nun Bediüzzaman'la ilgili degerlendirmeleri klise yanlislarin tekrarindan ibarettir; bilgiye ve analize degil bu alandaki yaygin cehalete dayanmaktadir. Gülen grubuna dönük muhasebe tavsiyesi ise yerindedir.

NE DEMISTI?

Gazeteci Fehmi Koru, Cumhuriyet Gaztesi'ndeki röportajinda Gülen grubuna dair bir soruya su cevabi vermisti:

Çok açik biçimde söyleyeyim. MIT Müstesari'nin ifadeye çagrilmasi 7 Subat, 17-25 Aralik, bunlar olana kadar AK Parti'de “cemaate karsi olmak, ters bakmak” gibi bir sey zaten yoktu. Simdi kapatilmasi arzu edilen yurt disindaki okullarin bir bölümü bizzat Tayyip Erdogan'in ya da Abdullah Gül'ün tavsiye mektuplari oraya götürülerek açildi. Bulunduklari ülkelerde “Bu okullar Tayyip Erdogan'in okullari” olarak bilindigi için oranin yerli yöneticilerinde himaye gördü. Ne zaman 7 Subat, 17-25 Aralik patlak verdi, siyaset manipüle edilme görüntüsü içinde kaldi, “karsi olmak” o zaman basladi. Kaldi ki bir siyasetçinin egemenlik alanini “siyaset disi” bir güçle paylasmasi düsünülemez. 

Fethullah Gülen ve hareketinin bagli oldugu akim, Bediüzzaman Said-i Nursi diye adlandirilan Nurculuk çizgisidir. Said-i Nursi Osmanli döneminde siyasetle çok yakindan ilgilenmis. O kadar ilgilenmis ki, hem kendine dertler açmis hem de yanlis reçeteler vermis. Sonrasinda “Ben siyasetle mesgul olmayacagim, siyasetle mesgul olmak seytandan bir istir” diye formülleri var. “O eski Said'di. Yeni Said sadece dini hakikatlerin yayilmasi için çaba gösterir” diyor. Gülen ve çevresinin de böyle bir degerlendirmeyi yapmasi lazim. “O artik eski cemaat. Bundan sonra siyasete, bürokrasiye ellerimizi sokmayacagiz, dini hizmetlerle ilgilenecegiz” diyerek, Bediüzzaman'in “O eski Said'di” dedigi gibi “O eski cemaatti” diyerek söylemlerini yenilemeleri lazim.

 



BU HABERE YORUM YAPIN!
Yorumunuz site yöneticileri tarafından onaylandıktan sonra bu alanda görünecektir.

BU HABERE YAPILMIŞ YORUMLAR

Bu habere henüz yorum yapılmamıştır. İlk yorumu siz yapın.

KUR'AN-I KERİM

NAMAZ VAKİTLERİ

FACEBOOK'TA RİSALEANTEP